tirsdag 16. mars 2010

...fortsettelse (siden jeg er i det filosofiske hjørne i dag...)


Jeg tenker, derfor er jeg- var det noen som en gang sa. Vi kan vel fortsette på den rekke og si: Jeg føler, derfor er jeg. Eller jeg er fordi jeg er?

Tankens kraft er også noe mange er opptatt av, du skal kunne tenke deg frisk, tenke deg lykkelig, tenke deg rik, tenke deg fullkommen. Tanke, hva er det? Tenke deg frisk... "hvis jeg tenker hardt nok at den 2 cm for korte foten min skal vokse ut, så vil det skje!"? Hvis jeg tenker på å ta selvmord fordi jeg har det så vondt fysisk og psykisk, så skal jeg bare tenke at alt er helt ok, så blir det ok? Jeg har ikke barn, så da skal jeg tenke at jeg får et barn og så blir jeg gravid?

Psykosomatisk smerte... psyke og kropp henger sammen- nettopp! Men det er en del til, ånd. Vi trenger å tro. Tro flytter fjell står det i Bibelen. Tro flytter i allefall fjell inni oss. Det kan mange bevitne. Det som før virket umulig, blir plutselig mulig. Jesus snakket mye om tro. De som ble helbredet gjorde det fordi de trodde. Fordi andre trodde på deres vegne. Kan det skje i dag? Det skjer i dag. Hver dag. Så da trenger vi også tro. Tro på at morgendagen bringer nytt håp. Tro på at alt kan bli bedre, at mennesker kan forandre seg. Tro på at noe nytter, samme hva. Samme hvor lite håpet er, så vokser det sammen med tro. Tro og håp- to som er ett...som lyset, du kan ikke få lys uten veke og du kan ikke få lys uten voks/stearin rundt veken. Hver for seg er de bare det de er, sammen er de sterke, en ny enhet, i ett.

Så er vi mennesker ånd, sjel og legeme. Det bringer oss til spørsmålet om døden. Det skal jeg skrive mer om i morgen tror jeg, for det er et omfattende tema... goa nåttå som vi sier der jeg vokste opp...

3 kommentarer:

  1. Helt enige:-)Du er så flink å blogge Monica;-)

    SvarSlett
  2. Hei Mimi!
    Tusen takk for koselige meldinger både her og på FB! Setter stor pris på det! :)
    Håper du har det bra?
    Klem

    SvarSlett